ENTER - AT WORK
ENTER a munkavállalók fejlesztéséért - ENTER AT WORK
Kompetencia-felmérés – amely a meglévő munkavállalók fejlődésének alapja
A kompetencia-felmérés egy hajlandóság oldali vizsgálat egy-egy munkavállalóról, és/vagy munkavállalók csoportjáról, melynek eredményeképpen munkavállalói Kompetencia térkép készül, illetve a munkakörre vonatkozó vezetői kompetencia-elvárásokról, melynek eredménye a munkaköri Kompetencia térkép.
CÉL: Kompetencia térkép segítségével azonosíthatók a munkavállaló meglévő kompetenciái és a vezető által elvárt adott munkakörre vonatkozó kompetencia szintek közötti eltérések (gap), mely a fejlesztés/képzés alapjául szolgál.
Négy kompetencia csoportot mérünk fel, melyek jellemzően a vizsgált munkavállaló személyes adottságairól, vonásairól, értékeiről, motivációiról adnak értékelhető információkat.
Alapkompetenciák: ezek egy bizonyos szinten való megléte nélkül a munkavállalók nem tudják a munkaköri feladataikat maradéktalanul elvégezni. Ilyenek lehetnek például: a minőségi munkavégzés, motiváció, időgazdálkodás, stb.
Csoportszerepek: ezek vizsgálata keretében az egyes kollégák szervezeten belüli csoportokban jellemzően betöltött szerepét határozzuk meg. Például: végrehajtó, irányító, stb.
Konfliktuskezelési stratégiák: ezek felmérése során a résztvevők problémamegoldó módszereit vizsgáljuk, hogy melyik milyen mértékben van jelen a tevékenységük során (mennyire versengő, mennyire elkerülő stb.)
Specifikus kompetenciák: a szervezet igényei szerint az adott munkakör ellátásához szükséges egyedi kompetenciák. Például: empátia, ügyfél-orientáltság, stb.
A kompetencia-felméréseknek és értékeléseknek köszönhetően a fejlesztések megtervezése egzakt, objektív mutatószámokkal alátámasztható. A munkatársak kompetencia tesztjei, illetve a vezetők által meghatározott kompetencia elvárások különbsége alapján a pontosan azonosítható, hogy munkatársanként milyen személyiségfejlesztésre, hatékonyságjavító kompetencia fejlesztésekre van szükség.
A kompetencia-felmérés elkészítésének lépései:
1. az adott munkakörre vonatkozói elvárások megfogalmazása
2. munkatársakkal történő felmérések elkészítése (egyéni vagy csoportos)
3. összehasonlító elemzés elkészítése
4. mérési eredmények prezentálása a résztvevőknek, magyarázattal, kiegészítéssel
A kérdőívek nagyságrendileg 200 kérdést tartalmaznak, amelyek összesen hat alapkompetenciát, nyolc féle csoportszerepet, és öt féle konfliktuskezelési stratégiát mérnek. Ezeket egészíthetik ki a szervezet által igényelt specifikus kompetenciák munkakörönként.